Deze pagina is gericht op pedagogisch gebruik. Feedback, vragen en tips zijn zeker welkom. Dat kan via ons YouTube kanaal. Subscribe & like
Zwemmen is een complexe vaardigheid die verschillende bewegingen vereist in een ongewone omgeving. Het is essentieel om de techniek goed te automatiseren, en dat kan ook zonder zwembad.
Zwemmen zonder zwembad is een waardevolle aanvulling op schoolzwemmen, vooral omdat veel scholen moeite hebben met het aanbieden van voldoende zwemonderwijs door financiële en accommodatiebeperkingen.
Een essentiële, maar complexe vaardigheid
Ademhaling in het water is voor veel mensen – ook volwassenen – een uitdaging. In het dagelijks leven ademen we vaak oppervlakkig en gebruiken we zelden onze volledige longcapaciteit. In het water wordt dit patroon doorbroken.
Belangrijk om te weten: inademen is een reflex, maar uitademen is dat niet. Onder water is het essentieel om bewust en krachtig uit te ademen. Alleen zo kan je daarna opnieuw diep en efficiënt inademen om het lichaam van voldoende zuurstof te voorzien.
Vooral bij kinderen of mensen met watervrees kan dit lastig zijn. De angst om water in de mond te krijgen leidt vaak tot verkramping en ademhalingsproblemen. Daarom is het belangrijk om rustig te leren worden in het water en ademhaling ook buiten de zwembadcontext te oefenen.
Gerichte aandacht voor aquatisch ademen is dan ook een waardevolle stap in het leerproces van elke zwemmer.
Een goede ligging in het water is essentieel voor een vlotte en efficiënte voorwaartse beweging. Zwemmers met een minder optimale houding verliezen vaak veel energie, terwijl de vooruitgang beperkt blijft.
Door een zo hydrodynamisch mogelijke positie aan te nemen, verminder je de weerstand en benut je de geleverde inspanning maximaal. Een correcte ligging is dan ook de basis voor technisch en energiebewust zwemmen.
De beweging van schoolslag is een technisch complexe beweging. De grootste aandeel van de stuwing is afkomstig van de beenbeweging. Het is dus aangeraden om deze beweging goed te automatiseren. De beweging bestaat uit 3 onderdelen, naast de correctheid van de beweging is ook de timing zeer belangrijk om voldoende stuwing te creëren.
We raden volgende volgorde van aanleren aan:
beenbeweging
beenbeweging + ademhaling
armbeweging
Crawl (freestyle) is een eerder eenvoudige beweging, toch wordt deze vaak als moeilijk ervaren. Dit heeft vooral te maken met de ademhaling. Angst, onzekerheid en een ongecontroleerde ademhaling zorgen ervoor dat de ligging in het water te veel gaat afwijken van de meest hydrodynamische (ideale) positie (niet horizontaal) waardoor ook de stuwing onvoldoende effect heeft.
Bij deze zwemstijl is de verdeling tussen de stuwingsbronnen gelijkmatiger verdeeld dan bij schoolslag. De stuwing komt zowel van de armbeweging als van de beenbeweging.
We raden volgende volgorde van aanleren aan:
beenbeweging ( trappelend pijlen)
beenbeweging + ademhaling (zijwaartse ademhaling)
beenbeweging + armbeweging / ademhaling
Rugcrawl is een eerder eenvoudige beweging, al blijt dat sommige mensen het erg onaangenaam vinden om op de rug te liggen. Het voordeel is dat de ademhaling hier een minder opvallende rol heeft. De positie van het hoofd daarintegen is cruciaal om een goede ligging te bekomen.
Bij deze zwemstijl is de verdeling tussen de stuwingsbronnen gelijkmatiger verdeeld dan bij schoolslag. De stuwing komt zowel van de armbeweging als van de beenbeweging.
We raden volgende volgorde van aanleren aan:
beenbeweging ( trappelend pijlen)
beenbeweging + armbeweging (boven water coördinatie)
beenbeweging + armbeweging (onder water coördinatie)